Moralställning bakom drivande av casinosida

Som en utav alla aktörer inom branschen kan vi inte representera hela branschen, men förhoppningsvis kan ni få lite inblick i hur det ser ut bland aktörer som jobbar med massa olika casinobolag. Det finns såklart en moralfråga när det gäller denna ökända branschen – nätcasino. Det är ett väldigt omtalat fenomen och har fått ett jättedåligt rykte, kanske rättfärdigat på många grunder. Faktum kvarstår att onlinespelandet är enormt och vi bara är en liten smula i rymden. Många skriker efter eventuella nya regleringar – eller till och med så långt som att man ska bannlysa online gambling. Frågan är ju om det verkligen är rätt väg att gå, med tanke på hur stor efterfrågan ändå är. Att driva en sida som listar massa nätcasino kan såklart ifrågasättas, men är något som vi tycker behövs i en så pass ifrågasatt bransch. Annars hade vi inte tagit på oss den här rollen.

Bild: Lotteriinspektionen

Enligt statistik från Novus/Lotteriinspektionen visar det sig att år 2017 spelade 66 procent av målgruppen 18-79 om pengar någon gång under året. Visserligen är det en nedsjunkning från tre år tidigare, då siffran låg på 71 procent. Men det visar ändå på att en ganska stor majoritet av befolkning som ingår i målgruppen spelar om pengar. Att därav på något sätt vara inblandad i branschen anser vi därför inte vara jättefarligt. Idag är det såpass normaliserat och kanske inte lika tabulagt som det tidigare varit. Spelproblem tillkommer såklart också, och det är något som kanske alla inom branschen måste bli bättre på att tillsammans sätta stopp för det trots att man kanske redan försöker hårt.

Rollen som vi tar på oss innebär att vi måste filtrera bort alla oseriösa aktörer. Då vårat mål är att hitta den bästa casino sidan för varje kund innebär det att de värsta i branschen filtreras bort. Det är ett ganska stort ansvar men vi gör vårt bästa för att förfina branschen så gott det går. Det är som vilken annan bransch en vinstdriven sådan, vilket gör att det blir svårt, men att iallafall hjälpa med att hitta de som tillhör toppskicket inom marknaden anser vi är ett bra steg. Moralfrågan har vi såklart även ställt oss själva. Vi skulle aldrig vilja uppmana till spelproblem på något sätt och vis. Till exempel gör vi aldrig reklam på något sätt och vis för att locka helt orelaterade kunder. Det finns till exempel möjligheter till att göra reklam riktat mot spelbenäget folk. Vi satsar på helt organisk trafik där all besökare ska komma från söktermer som implicerar på att kunden vill spela. Om en kund nu ska spela vill vi förbättra den upplevelsen så gott det går.